Moving Futures – Tilburg

Editie 2024

Vanaf 5 april tot en met 25 mei 2024 reist Moving Futures Festival met een gloednieuw programma door Nederland. Van 12 tot en met 14 november 2024 volgt er een driedaags festival in Grand Theatre, Groningen. In Moving Futures Festival beleef je dans van de nieuwste generatie makers en performers in al zijn verschijningsvormen.

De tour start in De Nieuwe Vorst in Tilburg op vrijdag 5 en zaterdag 6 april 2024.
Tickets zijn binnenkort te koop via De Nieuwe Vorst.

Vrijdag 5 april


Justin de Jager – Brothers

In het duet Brothers van Justin de Jager en Sem Deliveyne staat broederschap centraal. Geïnspireerd op hun onderlinge vriendschap en ervaring als ‘jongere broertjes van’ nemen Justin en Sem je mee op een reis van support, competitie, intimiteit en samenwerking. Ze gebruiken het van breakdance afkomstige bewegingsconcept threading; ze klemmen ledematen vast en maken openingen waar ze samen letterlijk en figuurlijk doorheen gaan.

Justin de Jager begon als breakdancer, maar door zijn interesse in andere bewegingsvormen is hij in aanraking gekomen met hedendaagse dans. Op theatraal gebied is Justin een pionier die de artistieke grenzen van threading aan het verleggen is. In 2019 won hij de publieksprijs van Rotterdam International Duet Choreography Competition (RIDCC), de eerste prijs bij AmsterDans in de categorie ‘emerging dance duets’ en raakte hij in de halve finale van Hollands Got Talent. In 2020 ontving hij de Leo Spreksel Award. Daarnaast werkte hij veel samen met de Canadese choreograaf Emma Portner, met als hoogtepunt de movement film Sit Bones.

Credits
Choreography, concept : Justin de Jager
Performance: Justin de Jager, Sem Deliveyne
In collaboration with: Korzo

Jefta Tanate – Domeless

Hoe vind je je (t)huis als de grond onder je voeten verdwijnt? In Domeless duiken twee dansers in een zoektocht naar een nieuw thuis. Ze bouwen muren, breken delen af en proberen uiteindelijk weer een veilige haven te creëren. Domeless daagt je uit om na te denken over de essentie van een thuis en de verbinding met jezelf en de wereld om je heen. Muren kunnen bescherming bieden, maar ook voor afstand zorgen. Domeless is een voorstelling over de impact van verlies en het vinden van je nieuwe plek in de wereld. Een ode aan hen die ons thuis laten voelen.

Jefta Tanate studeerde af aan de dansopleiding van ArtEZ en kwam door zijn stage bij Scapino Ballet in de Nederlandse danswereld terecht. In zijn danscarrière heeft Jefta meerdere technieken en methoden toegepast, zoals contactimprovisatie, Martial Arts en circus, waarin hij zich verder ontwikkelde bij Maas Theater & Dans, Panama Pictures en Arch8. Sinds 2022 is hij als maker verbonden aan Theater a/d Rijn, waar hij twee producties maakt.

Credits
Concept: Jefta Tanate
Performers: Roni Yaacobi, Sem van der Zouwen
Artistieke begeleiding: Peter Hendrikx
Dramaturgie: Eylül Fidan Akıncı
Kostuumontwerp: Jivika Biervliet
Vormgeving: Jefta Tanate
Scenografisch advies: Julia Vargas
Lichtontwerp: Rob Daanen
Sound design: Zino Schat & Adrian Newgent
Productie: Theater aan de Rijn, aangesloten bij De Nieuwe Oost
Mede mogelijk gemaakt door: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Arnhem, Provincie Gelderland, Provincie Overijssel, VSBfonds, VriendenLoterij Fonds & Dioraphte

Zaterdag 6 april

 

Eleni Ploumi – Misslightenment
“The Misses’ light we miss”
Première
Let op: de premiere van Eleni start om 19.30u en is beperkt toegankelijk. Wil je daarbij zijn? Schaf dan naast een ticket voor Moving Futures ook een nul euro ticket aan voor Eleni Ploumi.

Misslightenment is een fysieke voorstelling met sterke visuele elementen. Door middel van complexe interacties met geprojecteerde beelden verandert één performer op het podium in meerdere personages. De projecties zijn doordrenkt met indringende en abstracte beelden, waardoor het publiek de ruimte krijgt om vrij te associëren.
In een nog te schrijven boek ontvouwen zich verhalen door het dynamische samenspel van verschillende vrouwelijke personages, gebruikmakend van opvallende overlays van schaduw, licht en video. Met door elkaar geweven en geanimeerde beelden vertellen de performer en haar schaduwen verschillende verhalen, schommelend tussen realiteit, fantasie en mythologie.

Misslightenment is een werk over de overschaduwing van vrouwenverhalen door de mannelijke blik, en daarmee overschaduwing van de vrouwenlichamen. Door licht te werpen op – en inspiratie te putten uit – bestaande verhalen over mishandeling van vrouwen, van mythologie tot hedendaagse tijden, bekijkt Eleni Ploumi de verhalen vanuit haar persoonlijke perspectief: wat triggeren ze in haar, wat voor herinneringen, ervaringen en reacties komen naar boven…
Misslightenment onderzoekt hoe de mannelijke blik vrouwen en hun verhalen ‘produceert’ en roept vragen op over hoe deze interpretaties op hun beurt vorm geven aan de voortdurende mishandeling van vrouwen vandaag de dag.

Credits:
Concept, choreografie, visuals, soundscape en performance: Eleni Ploumi
Aanvullende soundscape curatie: Pauline Roelants
Video editor & productie assistentie: Nikola Scheibe
Muziek track: Appalachian Grove I, Laurie Spiegel
Artistiek advies: Pauline Roelants, Maarten van der Put
Dramaturgisch advies: Danae Theodoridou
Fotografie: Clara Gustafsson
Trailer: Marica De Michelle
Ontwerp poster, flyer en boekje: T.M. Cabrera
Medegeproduceerd door: United Cowboys
Financieel ondersteund door: PLAN Brabant

Ashley Ho & Domenik Naue – songs for friends: a vinyl

songs for friends: a vinyl is een album dat AShley & Demenik voor jullie hebben gemaakt. Dit is een plaat van verlies, en ook van opgroeien – wat bijna hetzelfde is. Terwijl de plaat van buiten naar binnen speelt, groeien de ringen van een boom van binnen naar buiten. De tijd spiraliseert en zij slaan er touw over.
In deze huiskamer raken analoge en digitale lichamen verstrikt; herinneringen vallen uit elkaar, ontsierd door storingen. Geweld en intimiteit geven zich hier met tederheid aan elkaar over. Trekken, duwen, trekken. Dit is de plek waar ze zichzelf hebben gecreëerd. Kom maar binnen. Alles is even geconstrueerd als het echt is.

Ashley Ho & Domenik Naue zijn een verzameling ledematen en harten. Ze creëren transmediale performatieve ontmoetingen, waarbij ze spelen met dans, poëzie, muziek en scenografische experimenten. Ze geloven in performance als een sociale praktijk – een politiek, intiem proces van transformeren en getransformeerd worden. Meer dan een consistente focus op specifieke thema’s, stelt hun werk een manier voor om met de wereld om te gaan, die hardheid confronteert met kwetsbaarheid en speelsheid. Ze studeerden in 2022 af aan de bacheloropleiding Danser/Maker aan ArtEZ University of the Arts en werken momenteel tussen Nederland, België en Singapore. www.ashleyhodomeniknaue.com

Credits
Concept, choreography, scenography, text, sound, performance: Ashley Ho & Domenik Naue
Costume: Nina Perino
Opening dramaturgical guidance: Merel Heering
Closing dramaturgical guidance: Ingrid Berger Myhre
Lighting and technical support: Edwin van Steenbergen, Quintus Visser
Special thanks to: Jill Kupers, Jaz Chen Jiaxin, Kristin de Groot
Production: Dansateliers

Trevoga – 11 3 8 7
Een kunstmatig gegenereerde tv-show, een griezelige droom na een late night doom scroll, misschien nog wel iets griezeligers. 11 3 8 7 is een performance geïnspireerd op de overdadige fantasieën die we online verzinnen en hun tegenstrijdige relatie met de steeds vijandiger wordende werkelijkheid om ons heen.
11 3 8 7 vult de ogen met gepolijste beelden, maar de verpakking is hol. Achter het glanzende uiterlijk van de fictieve avatars schuilt een verontrustende sfeer die bijna niet te vatten is. Alsof je alleen door een verlaten winkelcentrum dwaalt, achtervolgt het de kijkers met de rillingen van een koude, gefabriceerde afwezigheid.
In deze multimediale samenwerking genereren het nieuwe choreografische collectief Trevoga en de experimentele elektronische muziekproducent Damyst een sombere visie op menselijke lichamen in de nieuwe mediawereld waarin ze navigeren.

Trevoga is een opkomend Amsterdams danscollectief, momenteel gevormd door Neda Ruzheva, Antonina Pushkareva en Erikas Žilaitis. Verbonden door hun ervaringen met het opgroeien in de schimmige sociaal-politieke context van de wederopbouw van post-Sovjet-landen, groeiden ze op met een fascinatie voor overlappingen tussen onderdrukking en verleiding. Deze tegenstrijdigheid vormt de basis van Trevoga’s werk, waarin flitsende stijlfiguren uit de populaire media en de hoge cultuur hand in hand gaan met een alledaags gevoel van onbehagen.

Credits
Choreography: Trevoga Collective
Styling: La Fam
Sound: Damyst
Light: Nadia Bekkers
Co-Production: ICK Dans Amsterdam & One Dance Week Bulgaria
Made with the support of NORMA Funds, Performing Art Funds NL/Fonds Podiumkunsten & Amsterdam Fund for the Arts.