Moving Futures 21/22 april Tilburg

Het programma is bekend

Moving Futures is hét festival waar je dans van de nieuwste generatie makers in al zijn verschijningsvormen beleeft. Elke avond biedt het festival vernieuwende dans in een royaal uiteenlopend programma. Onder het motto: “Tell to inspire” brengen de Moving Futures makers van 2023 voorstellingen, performances, installaties, lezingen en (after)talks naar De Nieuwe Vorst! Laat je verrassen door de betrokken, brutale en barrière-doorbrekende dansmakers en performers van nu.

TICKETLINK

<<PROGRAMMA VRIJDAG 21 APRIL, AANVANG 20.00u>>

–> Teaserwhatchamacallit – Charlotte Goesaert

De voorstelling whatchamacallit is een expositie van mensenlichamen. Vijf spelers zetten zichzelf in als object: kunstobject, kijkobject, machtsobject, lustobject… Een performance die de toeschouwer dicht op de huis zit en waar ze langzaamaan onderdeel van worden.

Tijdens de eerste dag van MFF in Tilburg presenteert Charlotte een teaser van de voorstelling met één performer. Later op de avond voert ze samen met de andere makers een ‘artistic dialogue’ over de verhalen die in lichamen besloten liggen en hoe ieder die binnen de eigen maakpraktijk vormgeeft.

whatchamacallit kent een diverse cast. Hun uiteenlopende lichamen zijn verbonden tv-schermen en soundboxen. Techniek zetten ze in als extra lichaamsdeel waar geheimen uit hun het dagelijks leven doorheen sijpelen. In een tijd van constante digitale zelfprofilering roept whatchamacallit vragen op als: hoe zetten we ons lichaam in om geliefd te zijn, om geslaagd te zijn – of geslaagd te lijken? Hoe gaan we om met die objectificatie van ons lichaam en welke invloed heeft dat op ons zijn?

Op 10 mei speelt ‘whatchammacallit’ in De Nieuwe Vorst.

–> What Lies Beneath – ShELFISH

Met What Lies Beneath stelt theatermaker Veerle van Overloop de destructieve kracht van beperkte en simplistische berichtgeving door onze media aan de kaak. Door de versmelting van een actuele theatertekst met ongepolijste dans, een indringende soundscape, live graffiti en videokunst kruipt What Lies Beneath onder de huid. Een confronterende docu-performance over grote oorlogen en gruweldaden die het nieuws niet halen, het schemergebied tussen feit en fictie.

–> Exceeding digital infoxication – Argil & Hassani

Argil en Hassani groeiden samen op in Suriname. Zij zijn bekende namen in de battlescene; door er zelf aan mee te doen, battles te organiseren en workshops te geven. Naast hun eigen ontwikkeling in dans, geven zij les op verschillende dansopleidingen.

In Exceeding digital infoxication worden twee humanoids gecreëerd om de wereld over te nemen. Ze nemen je mee in hun wereld vol oneindige toegang tot (digitale) informatie wat ook kan leiden tot infoxication: informatiestress, waardoor je misschien de verkeerde beslissingen zou kunnen nemen.

–> Even Onions Don’t make me cry – Jefta Tanate & Matilde Tommasini

If logic is my reality
Than my brain is my death
If my heart is the truth
Than my world would crumble
If my hate is my drive
Than destruction is my tool
If my adoration is justified
Than my eyes would be deceived

 

<<ZATERDAG 22 APRIL, AANVANG 20.30u>>

–> I have lived everywhere but here – Ashley & Domenik (LET OP: deze voorstelling vindt plaats voorafgaand aan het programma ergens op een locatie in de stad. Binnenkort meer info.)
Waar en wanneer voel je je thuis? Kunnen we samen een huis bouwen ongeacht de plek? Wie bepaalt wat dit huis wordt?
I have lived everywhere but here is een nomadische interventie waarin een stuk dansvloer ergens in de stad wordt uitgerold. Waar het zich ook ontrolt, de vloer en de bewoners bouwen een nieuw huis voor zichzelf.

–> 3 studies for a self portrait – Simon Bus
Een dansvoorstelling als zelfportret

Simon heeft een fascinatie voor ‘het zelfportret’. Zijn leven als breakdancer heeft hij dan ook al vanaf zijn eerst jaren gedocumenteerd in videoportretten. In 2019 maakte hij de solo ‘Self portrait, man on orange floor’. Nu brengt hij het vervolg ‘Three studies (for a self portrait)’: een avondvullende dansvoorstelling met drie in elkaar verweven solo’s waarin hij zelfportretkunst benadert vanuit dans.

 

–>Yellow Days, yellow haze – Peeled Collective (pauze-programma)

Yellow days, yellow haze is een installatie-voorstelling over twee mensen die zich hebben geïsoleerd van een leven dat te overweldigend was. In een wereld ontdaan van alle prikkels, leiden ze een ingekaderd en verstild bestaan. Als er niets meer is om te doen, als we niemand meer opzoeken om mee te praten – wat blijft dan over? Met Yellow days, yellow haze startte Peeled Collective een onderzoek naar wat er gebeurt als iedere vorm van zintuigelijke stimulans ophoudt. Wat zie je, wat ervaar je, en hoe verhoud je je dan nog fysiek tot je omgeving?

Tijdens de pauze op deze tweede dag van MFF presenteert het collectief een speciale versie van hun installatie waarbij het publiek uitgenodigd wordt om samen met hen in de verstilling plaats te nemen.

–> Fifty-one/forty-nine – Emma Evelien & Remy Tilburg

Een duet over de mannelijke en vrouwelijke energie in ons allemaal, én over de wisselende dominantie tussen die twee.

Remy Tilburg en Emma Evelien maakte dit duet voor de RIDCC Rotterdam International Duet Choreography Competition in 2021. Het werd geselecteerd uit meer dan 400 inzendingen uit 62 landen en bereikte de finale. Het won de Partnering Award van het Nederlands Dans Theater (NDT).

–> Tanten bo t’aki – While you’re here – Faizah Grootens

Tanten bo t’aki is Papiamentu voor “terwijl je hier bent”. Met dit speelse en intieme duet creëert choreografe Faizah Grootens een lichamelijk speurtocht naar de voortdurend bewegende wervelkolom en de relatie tussen synchroniciteit en individualiteit. Twee mensen delen een persoonlijke ruimte, met een onmiskenbare verbinding. Wat bestaat er als ze samen zijn en wie zijn ze individueel? In constante oneindige bewegingen golven de twee dansers door de voorstelling. Maar uiteindelijk zijn ze niet alleen, jij bent er ook.