Kristel van Issum

vanaf 2019

© DansBrabant, Renate Beense

vanaf najaar 2016 – in gesprek
voorjaar 2018 – eerste concrete samenwerking
januari 2019 – instromer bij DansBrabant

Na anderhalf jaar van intensieve gesprekken kreeg het eerste gezamenlijke project van choreografe Kristel van Issum en DansBrabant vorm in de performance installatie #Catalog of Shadows, een serie van zeven gefilmde vrouwenportretten (Theaterfestival Boulevard, 2018). De samenwerking zet zich voort in de Document Series een meerjarig project waarin Kristel in verschillende modules nieuwe vormen en betekenissen blootlegt door aanknopingspunten te vinden in eerder werk.

Twintig jaar lang gaf Kristel van Issum haar werk vorm als choreografe bij het fameuze Tilburgse collectief T.r.a.s.h. waar ze naast talloze voorstellingen ook films maakte. Kristel is geïnteresseerd in ingesleten rolmodellen, in het fuseren van niet verenigbare identiteiten. In haar werk vergroot ze dagelijkse handelingen uit en onderzoekt ze hoe de mens in de hedendaagse beeldcultuur wordt afgebeeld. Haar belangrijkste focus is het lichaam, en hoe ons lichaam als het ware fungeert als een soort tussenpersoon in de buitenwereld, een portaal is naar ons ‘zelf’. Ze richt zich met name op de vele rollen die we op ons nemen en de fysieke extensies die we daarvoor gebruiken. In haar werk vraagt ze zich af op welke manieren de buitenwereld ons innerlijke wezen beïnvloedt en op welke manier ons lichaam de buitenwereld bereikt. Dit kader dwingt om na te denken over identiteit. Haar idee is dat identiteit een fictie is, een illusie. In onze hedendaagse samenleving kunnen we iedere identiteit aannemen die we willen.

Lichaam en geest van Kristel van Issum vormen één groot archief van beelden, herinneringen, indrukken, impulsen; alles wat ze gelezen, gezien, gevoeld en gehoord heeft. Telkens opnieuw geeft ze verschillende elementen uit dat archief de tijd om bij elkaar te komen en zich te vormen tot een idee, een reactie van ethische en esthetische associaties. Vervolgens laat ze zich verrassen door datzelfde idee dat bij haar aanklopt en probeert ze het te doorgronden. Het is fascinerend om te zien hoe Kristel haar enorme reservoir van gedachten systematisch blijft ordenen en vormgeeft door nieuwe inzichten en energie te combineren met een diepgaande reflectie op eerder werk. Ontmoeten, uitwisselen en samenwerken is vanzelfsprekend in de nieuwe manier van werken die ze met verve aan het uitvinden is en waarin het proces net zo deelbaar en belangrijk is als het resultaat. Omdat Kristels gigantische archief tevens de bron van nieuw werk is, zou je haar werk het toppunt van recycling en duurzaamheid kunnen noemen. Ieder werk is aanleiding voor volgend werk. Steeds vanuit de drijfveer om in het samenbrengen van schoonheid en lelijkheid de imperfectie van ‘het struikelende lichaam’ en de worsteling van de menselijke geest in relatie tot zichzelf, de ander en de realiteit te laten zien. Denkend in grote lijnen, met oog voor detail, actief en ontvangend tegelijk.

Zoals gezegd werkt Kristel de komende jaren in de Document Series in verschillende fases en reeksen aan onderzoek en performances/installaties/film. Vanuit haar voorliefde voor iconische beelden beweegt zij zich steeds meer richting multimedia en beeldend werk. Inmiddels heeft zij ook haar eerste theatermonoloog geschreven.

THE SOLDIER

Eerste film uit het project STEREOTYPES

We have found ourselves with common enemies, it’s a marriage of convenience.

Circles of Women Holding Hands

Gefascineerd door de hedendaagse revival van het kringgesprek zet Kristel van Issum in haar project Circles of Women Holding Hands vrouwen en hun verhalen in de schijnwerpers.

#Catalog of Shadows

Samen met cineast Martin Kers neemt Van Issum ons mee in een minutieus observeren. In #Catalog of Shadows zetten zij film in als fotografisch middel en laten levensgrote foto’s tot leven komen.