#Catalog of Shadows II

Veelluik van transformaties

 

#Catalog of Shadows II vormt een synthese van gesproken woord, beeld, audio, video en gecomponeerde muziek. De multimedia-installatie is een veelluik van voortdurende transformaties, computergestuurde loops, samples, manipulaties en geïmproviseerde toevalstechnieken. Het toont de toeschouwer bij ieder bezoek een nieuw samengesteld universum van gefragmenteerde en grotesk uitvergrote, stereotype vrouwenfiguren in voortdurend verschuivende gelaatsuitdrukkingen, houdingen en emoties.

Tegelijkertijd is de bezoeker deelgenoot van het procesmatige en geïmproviseerde karakter van de installatie. Twee jaar lang schaafden choreografe Kristel van Issum, filmmaker Martin Kers en componist Han Stubbe (bekend van DAAU) aan deze nieuwe verzameling van zeven cinematografische portretten die letterlijk en figuurlijk inzoomt op vervormde en caleidoscopische identiteiten. Performer Ulrika Kinn-Svensson schakelt tussen minieme beweging en groot gebaar, tussen iconisch en poëtisch.

#Catalog of Shadows II verwijst voluit naar cult classics, (true) detectives en muziekvideo’s, laat je oneindig vrij om te associëren over deze vrouwbeelden en nodigt je van harte uit om je zintuigen open te zetten.

In de zomer van 2018 was tijdens Theaterfestival Boulevard het werk #Catalog of Shadows I te zien. Deze video-installatie met zeven levensgrote gefilmde vrouwenportretten werd gemaakt op uitnodiging van het festival i.s.m. DansBrabant, werd gescreend in het Mariënburgklooster en was geïnspireerd op de thematiek van het Stabat Mater. #Catalog of Shadows II beleeft haar Nederlandse première op Theaterfestival Boulevard 2022. 

Ulrika Kinn-Svensson: performer / tekst Kristel van Issum: concept / tekst / choreografie / samenstelling Martin Kers: concept / beeld / samenstelling Han Stubbe: concept /compositie / geluidsbewerking / samenstelling Productie: DansBrabant Mede mogelijk gemaakt met financiële steun van Kunstloc middels impulsgelden, Onderzoeksbeurs Vlaamse Overheid en Makersfonds Tilburg. Met speciale dank aan: Schouwburg en Concertzaal Tilburg.

© Martin Kers