Sabine Molenaar

2014 – nu

© Renate Beense

© DansBrabant, Renate Beense

ENG –
SANDMAN/ SABINE MOLENAAR
The associative imagery conjured up in Sabine Molenaar’s imaginative world elicits an immediate response from her viewers, who readily submit to her bizarre sequences of movements and transformations. Her physical and emotional concentration transports you in a vortex of visual scenes that leave a lasting impression. Sabine’s performances transcend the limits of dance and imperceptibly approach the realms of circus. Sabine has years of dance experience and she premièred with her first solo performance That’s It in 2013. She produced the performance with her own dance company Sandman. That year she won the Belgian TAZ/ELLE prize for Best Female Talent.

Sabine Molenaar founded and works from her Sandman Foundation and is supported productionally by the Belgian Kosmonaut Production and co-producer and coach DansBrabant. Together with different partners and with the support of PLAN her artistic practice can grow from the Netherlands and Belgium.

Sandman/Sabine Molenaar
http://kosmonautproduction.org
https://www.facebook.com/sandmandancecompany


NL
In 2013 ging That’s it, Sabines eerste solo en de eerste productie van haar gezelschap Sandman in première op Festival Cement. Op basis van hetzelfde materiaal maakte ze ook de korte film That’s it. That’s it won de eerste prijs op het ACT Festival in Bilbao en de TAZ/ELLE-prijs voor Strafste Vrouwelijk Talent op TAZ 2013 in Oostende. In maart 2015 is onder de titel Touch Me haar tweede solovoorstelling in première gegaan, ook tijdens Festival Cement. In beide voorstellingen spreekt Sabine een extreem fysieke en ook zeer beeldende taal. Sabine vertrekt van een bepaalde ‘state of mind’ die ze tracht te vertalen naar de vloer. Essentieel in haar werk is het element van ‘transformatie’: transformaties van beelden, maar ook transformaties van de state of mind, van fysieke sensaties en energie… Nam ze ons in haar eerste solo mee op een tocht vol personages van de wieg tot het graf, voor haar tweede solo is het gegeven van ‘intimiteit’ vertrekpunt en de vele vormen die het kan aannemen.

“Sabine Molenaar is een prachtige, sterke danseres met een opvallend mobiel lichaam, een grote expressiviteit en een rijk palet aan dansmateriaal” (Wendy Lubberding, Theaterkrant)

“Nu nog zien we hoe choreografen en dansers lenigheid aanwenden om een voorstelling te doordringen van unheimlichkeit en suspense. (…) Een lenig lijf dat naar adem hapt en de ribben bloot legt, armen als heksenneuzen, een schokkerig schuren langs betonnen muren.” (Sarah Vankersschaever in De Standaard)

“Sabine Molenaar slaat met That’s it het publiek met verstomming. (…) Haar lichaam is een speelbal van krachten die het verwringen, vervormen, uitputten, plooien. Molenaar brengt schoonheid en waanzin bijeen op een manier die fascineert en doet huiveren tegelijk.” (Evelyne Coussens in De Morgen)

Over That’s it schreef dramaturge Gina Serbanescu een tekst met als titel ‘The body as a state of mind’. Een citaat: “(…) the body presented in her performance is not the flesh-and-blood entity opposed to the immaterial soul or to the impossible-to-be-physically-perceived mind. The corporeal reality is turned into a mode of existence that transfigures it into something very similar to a state of mind, in fact the body itself acts as such and therefore we can no longer fix our perception into the field of separations between the physical substance and the thinking/feeling one.”

Sabine: “In mijn werk vertrek ik inderdaad steeds vanuit een state of mind die ik fysiek tracht te vertalen en in het extreme doortrek. ‘That’s it’ werd omschreven als een “choreografie tussen realiteit, droom en nachtmerrie”. Je krijgt het gevoel dat ik op de dunne lijn vertoef tussen onze en een andere realiteit, of tussen realiteit en droom. Het is alsof ik niet echt aanwezig ben, o.a. door een soort ‘glazige’ blik die ik de hele voorstelling aanhoud. Ook met ‘Touch Me’ roep ik een bepaalde state of mind op. Opnieuw een ‘abstracte’ voorstelling waarbij ik verschillende lagen van de realiteit laat zien en niets is wat het lijkt. Ik betracht een soort abstracte theatraliteit die allerlei associaties oproept. Ik beoog de representatie van een state of mind, eerder dan op scène te staan als de persoon Sabine Molenaar of als een bepaald personage. Er is geen lineair verhaal te ontdekken, er is geen ruimte voor logica. Alles vertrekt vanuit een intuïtieve manier van associëren, waarbij ook tijd en ruimte worden vervormd.”

Sabine Molenaar (1985, Nederland) studeerde Moderne Theater Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. In 2007 behaalde ze haar diploma. In 2006 werkte ze met Ann van den Broek voor de voorstelling E19 the way to San José. Van 2006 tot 2008 werkte ze met het Nederlandse dansgezelschap Instant Collective, waarvan ze medeoprichter was. In 2008 kwam ze naar Brussel waar ze twee jaar samenwerkte met het dansgezelschap Peeping Tom en internationaal toerde met hun voorstelling 32 rue Vandenbranden.

De keus om met Sabine Molenaar te werken wordt ingegeven door inhoudelijke overwegingen en het realisme waarmee ze haar werkpraktijk vormgeeft. Haar associatieve verbeeldingswereld slaat meteen aan bij de kijker die zich moeiteloos overlevert aan haar bizarre reeksen bewegingen en transformaties. Het is haar fysieke en emotionele concentratie die je mee neemt in een maalstroom van beklijvende beeldende scènes. Met haar performances rekt Sabine de grenzen van de dans op en schuurt zonder welke opzet dan ook tegen het circus aan.

Sabine Molenaar werkt vanuit haar eigen Stichting Sandman en wordt productioneel ondersteund door het Belgische Kosmonaut Production. Samen met verschillende Belgische partners en met ondersteuning van PLAN kan haar kunstenaarschap vanuit Nederland en België groeien.

 

Almost Alive

Al is het maar voor even: Weer op adem komen en je eigen hartslag terug voelen.

Kali

In het grensgebied waar je danst met je schaduw en waar naakt of gemaskerd zijn naadloos in elkaar overvloeien, trachten drie vrouwfiguren een harmonie te vinden tussen illusie en desillusie in hun verlangen naar de onschuld van het ‘onaangeraakte’, en smelten samen in één lichaam. Kali is de titel van de nieuwe dansfilm van Sabine Molenaar die […]

Touch Me

Touch me gunt ons een inkijk in een droomachtig universum van een herkenbaar, maar anoniem wezen. Het lijkt in het reine met zichzelf, maar komt er toch steeds opnieuw mee in conflict. In een bizarre reeks tableaus schiet het heen en weer tussen beladen traagheid en rustgevende uitbarstingen van energie. De vele facetten van ‘intimiteit’ […]