Jan Martens

2013 – 2014

© Renate Beense

© DansBrabant, Renate Beense

Jan Martens heeft zich de afgelopen vier jaren razendsnel ontpopt van performer tot maker. Hij studeerde aan de Fontys Academie in Tilburg en haalde in 2006 zijn diploma bij Artesis Academie voor Dans in Antwerpen. Hij danste in het werk van o.a. Koen De Preter, United-C, Mor Shani en Ann Van den Broek. In 2009 begon hij met choreograferen. Zijn debuut I can ride a horse whilst juggling so mary me dat hij bij United-C in Eindhoven maakte, viel op door de theatrale eenvoud waarmee hij een generatie jonge, door sociale media gedomineerde vrouwen portretteerde. Daarna creëerde hij twee duetten waarin hij het cliché portret van een man-vrouw relatie onderzoekt: a small guide on how to treat your lifetime companion en sweat baby sweat. Vervolgens maakte hij Pretty Perfect, een groepswerk met dansers van Conny Janssen, BIS –een solo voor Truus Bronkhorst, La Bête — een solo voor Joke Emmers en Viktor — een duet voor een man en een jongen. In korte tijd verovert hij de harten van vakbroeders, pers en publiek. In 2013 ontving Jan Martens de Dansprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant.

In zijn werk streeft Jan naar een perfecte balans en symbiose tussen storytelling en conceptualisme. Hij is er niet op uit om een nieuwe danstaal te creëren, maar hij recyclet en modelleert bestaande idiomen en plaatst deze in een nieuwe context waardoor er een nieuwe en gelaagde betekenis ontstaat. Eerder dan het excelleren in choreografische complexiteit en lichamelijke virtuositeit zet hij de schoonheid van de imperfecte mens voorop. Zijn thema’s zijn herkenbaar en actueel en altijd zoekt hij de verbinding met popcultuur.

Vanaf 2011 wordt het werk van Jan Martens geproduceerd door Frascati Amsterdam. Na zijn debuut bij United-C presenteerde Productiehuis Brabant werk van Jan tijdens alle edities van Ruige Mest | Verse Dans. Ook Festival CEMENT volgt zijn werk vanaf het allerprilste begin. Bij het plannen maken voor de nieuwe organisatie eind 2011 besloot DansBrabant Jan Martens’ vliegende start als danstheatermaker te ondersteunen om een duurzame ontwikkeling mogelijk te maken. Een zorgvuldig en adequaat uitgestippeld traject, gedragen door verschillende partners, biedt Martens perspectief op langere termijn en brengt ook het werken voor de grote zaal binnen bereik.

In 2013 — 2014 is Jan Martens artist in residence bij ICK Amsterdam en wordt zijn werk naast DansBrabant door Frascati Amsterdam ondersteund. Vanaf 2015 weet Jan Martens zich voor twee jaren structureel ondersteund door Tanz NRW. Zie ook www.janmartens.com.

The Dog Days Are Over

The dog days are over is sinds I can ride a horse whilst juggling so marry me Jan Martens’ eerste werk met een grotere groep dansers. Vorig seizoen creëerde hij het korte werk Pretty Perfect in opdracht van Dansateliers voor de dansers van Conny Janssen Danst. Het was een kort werk voor zes dansers dat […]

LA BETE

LA BETE is een ritmische productie waarin vocalen, tekst en beweging verbonden worden. We zien een lichaam alleen in de ruimte. We zien dat lichaam vibreren, bewegen, geluid maken, zingen. In LA BETE krijgen we de kans dit lichaam onbeschaamd te observeren, virtuoos op een onconventionele manier. Een jonge vrouw vecht zich door een lied […]