Elisabeth Borgermans

2023

 

Elisabeth Borgermans. Foto Renate Beense / DansBrabant

Elisabeth Borgermans (Maastricht, 1982) studeerde Taal- en letterkunde aan de KULeuven. Na haar afstuderen begon ze aan de Fontys Dansacademie in Tilburg. Haar dansopleiding rondde ze af aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. In Elisabeths werk is het lichaam allesbehalve zwijgzaam. Literatuur, filosofie, muziek – en nu ook cinema – zijn haar vertrekpunten. Het lichaam is vehikel: alle beschikbare gereedschappen van het lijf worden ingezet op zoek naar een herformulering – van de wereld om ons heen, van het medium dans zelf wellicht.
Vanaf 2023 is Elisabeth kernmaker bij DansBrabant.

De samenwerking tussen Elisabeth en DansBrabant startte al in 2016 met de solo To Paint is to Love Again, het onderzoeksproject A Dance Allegory (2019) en haar laatste solo Zäsur (2021). Heleen Volman, oud-artistiek leider van DansBrabant naar aanleiding van het werken aan A Dance Allegory: “(…) Zigzaggend tussen de uitersten van nonchalante precisie en roekeloze overgave maakte Elisabeth me nieuwsgierig naar iedere volgende beweging, iedere volgende blik, iedere volgende ademhaling. In een gesprek dat we eerder hadden, spraken we over de noodzaak van ‘jezelf op het spel zetten’, en wat dat zou kunnen zijn. Het was zonneklaar dat ze dat gevonden had.”

Waar Elisabeth zich eerder concentreerde op kunsthistorische perspectieven, popmuziek, black metal, 19e-eeuwse poëzie en Duitse Romantiek richt ze zich nu op de politiek geëngageerde cinema. Fassbinder, Passolini, Schroeter. Drie na-oorlogse homoseksuele filmmakers die ieder met een eigen heldere esthetiek en montagetechniek mikten op activering van politiek bewustzijn en identiteitsbesef. Wat kan een choreograaf daarvan leren? Onder de (werk)titel Douleur et Rébellion zoekt Elisabeth naar manieren om dans politiek te maken.

Elisabeth: “Fassbinder zegt: “Liebe ist kalter als der Tod”. Ik zeg: alleen een ijskoude, glasheldere esthetische vorm verdraagt het voorwaarde te zijn voor politiek denken en handelen, hoe rauw, koel en hard ze ook moge zijn.”

DansBrabant zegt: De rücksichtlosheit waarmee Elisabeth een plan aanpakt, de vloer opgaat, met je in gesprek gaat, is benijdenswaardig en inspirerend. Elisabeth weet woord, drift, hoofd, lichaam in één rechte lijn aan te vliegen – en snoeihard te raken.