Katja Heitmann

2014 – nu

 

© DansBrabant, Renate Beense

© DansBrabant, Renate Beense

 

Katja Heitmann studeerde in 2012 af aan de Fontys Dansacademie, opleiding Choreografie in Tilburg. Al tijdens haar studie viel ze op door haar ontregelende concepten en liet zij zien groter te willen denken dan in afzonderlijke voorstellingen. Met haar korte onderzoeksvoorstelling Eggs are good for your hair (oktober 2013, Dansateliers Rotterdam) destilleerde ze uit verschillende grote gedachten een helder idee en een heldere vorm. Ze bereikte een mate van abstractie die haar werk naar een hoger niveau tilde. Zowel het thema van ‘de mens en zijn maskers’ als de directe fysieke communicatie tussen performer en publiek werd met een grote en prettig gestoorde focus voor het voetlicht gebracht. Vanuit deze performance werkte ze onder de titel This is not a showverder aan een drieluik dat in maart 2014 tijdens Festival Cement werd gepresenteerd. Voor de Nederlandse Dansdagen | Fashion Clash creëerde ze mei 2014 Me, my Selfie and I met twee studenten van de vooropleiding Maastricht en ontdekte ze de kracht van het werken met een vormgever.

Katja Heitmann is gekozen als choreografe met wie binnen het PLAN Noord-Brabant in zee wordt gegaan. Binnen dit PLAN werken partners DansBrabant, Theaterfestival Boulevard, Festival Cement en Theater De NWE Vorst samen en ondersteunen gezamenlijk Katja’s talent en haar eigenzinnige benadering van het medium theater. Ook na haar afstuderen avonturiert Katja met haar thema’s, de vorm van haar voorstellingen en haar speelplekken. In haar werk zoekt zij, in een razendsnel veranderende samenleving, naar antwoorden op vragen over onze identiteit. Expliciet stelt zij aan de orde welke rol de kunsten hierin kunnen spelen. Haar stelling is dat deze, in een wereld waarin de realiteit inmiddels is opgebouwd uit meer illusie dan theater ooit kan zijn, hiervoor wellicht van aard moeten veranderen. Hiermee werkt ze aan een artistiek-inhoudelijk antwoord op een uiterst actueel vraagstuk dat eerder vooral vanuit een maatschappelijke en financieel-economische kant werd aangeroerd.

Katja schuwt het niet om theatrale wetmatigheden aan haar laars te lappen en te experimenteren met de geijkte parameters die de basis vormen onder ons huidige idee van dans en theater. Zij begrijpt dat dit morrelen aan conventies weerstand kan oproepen en vindt het geen probleem om deze het hoofd te bieden. Met haar fascinatie voor hedendaagse technologieën en de invloed die deze hebben op ons dagelijks leven wil zij de aandacht vestigen op en de grenzen verleggen van wat menselijkerwijs voorstelbaar is. Waardeoordelen laat zij buiten beschouwing omdat ze op geen enkele manier bijdragen aan het ervaren van de verschillende realiteiten waarin wij kunnen leven. Aftastend, met gepaste aarzeling, maar tegelijkertijd ook vastberaden en doeltreffend, blijft zij de formulering van wat zij nu precies aan het doen is verfijnen en weet zij ook zichzelf hiermee regelmatig te verrassen. Wij bespeuren bij Katja de mentaliteit, de durf en volharding van een pionier.

Katja Heitmann werd van 2013-2016 ondersteund door PLAN Talentontwikkeling Brabant. In PLAN werken samen DansBrabant, Het Zuidelijk Toneel, Festival Cement, Theaterfestival Boulevard, Circo Circolo, De NWE Vorst, Podium Bloos, Parktheater Eindhoven en United Cowboys. Sinds 2014 werkt Katja in een meerjarig samenwerkingsverband met DansBrabant.

Zie ook katjaheitmann.com.

Museum Motus Mori

Museum voor uitstervende beweging

In choreografische beeldhouwwerken zoomt Heitmann in op de kleine menselijke motoriek en ontrafelt die in patronen, specifieke opeenvolgingen van structuren en schijnbaar eeuwigdurende loops.

Siri Loves Me

Vijftig jongeren voeren uiterst geconcentreerd en met de grootst mogelijke precisie een sereen ritueel uit. Samen bewandelen ze een catastofale dwaalroute en vormen zij een eiland van verstilling in de voortrazende binnenstad.

Pandora’s Dropbox

Pandora’s DropBox is zowel een serene als een catastrofale zoektocht naar de grenzen van de menselijke controle.

For iTernity

Requiem voor een eeuwig stervende zwaan

  For iTernity is een requiem voor een eeuwig stervende zwaan. Een dansperformance zonder danser. In For iTernity ben jij het enige fysieke lichaam, samen met je medebezoekers. In deze ‘composite reality’, die alleen bestaat door jouw aanwezigheid, beleef je de overlap van de fysieke en virtuele wereld. Deze belevenis duurt tussen de 20 minuten en de eeuwigheid; […]

iTernal Playground

iNcorporeality

Een solo voor 10 dansers en hun iPad De iPad als kruk, als infuus, als prothese. Het digitale raam waardoor we naar de wereld kijken krijgt een steeds grotere rol in de maatschappij. Is ons digitale leven een kopie van de werkelijkheid? Of copy-pasten we juist ons digitale en ‘perfecte’ alter ego naar het echte leven?

iTernal Playground

Selfiefy Myself

Selfiefy Myself is een live installatie voor een performer, een flatscreen en voorbijgangers. In Selfiefy Myself zie je gedurende vier uur de werkelijkheid binnen en buiten het scherm veranderen.

Eggs are good for your hair

De dagelijkse truc op de hoge hak. Een ‘twisted disney’ karakter speelt een absurd spel. Is dit realiteit of de alledaagse freakshow? Choreografe Katja Heitmann werkt in deze performance met slappekoorddanseres Melanie Hagedorn. Het slappekoord symboliseert voor haar de beperkingen die mensen zichzelf opleggen. Door middel van deze spectaculaire circusdiscipline onderzoekt ze het fysieke masker […]