YEAH BUT NO BUT YEAH

Copyright: Paul Janssen

Copyright: Paul Janssen

Time and tides will wait for no man
between
ends and beginnings
the world enters
flowing in and out
an unending continuum
give me
edges
skin
boundaries to live in

‘De omgang met grenzen is misschien wel het grote vraagstuk van onze tijd’, stelde Paul Scheffer afgelopen voorjaar in het essay dat hij voor de maand van de filosofie schreef. ‘En hoe voelt dat dan in de meest persoonlijke en fysieke vorm?’ vroeg Hilde Elbers zich af. In een duet met danseres Judit Ruiz Onandi zoekt ze uit hoe we onszelf kunnen behouden en tegelijkertijd kunnen samenvloeien, hoe we kunnen verdwijnen in vorm en vormeloosheid en daar samen in kunnen groeien. Hoever kunnen we met elkaar meebewegen? Hoe vloeibaar kun je zijn als mens? Daarbij koppelt Hilde de daad van het grenzen stellen aan de vanzelfsprekendheid van ademhalen. Iets wat je onbewust blijft doen. Uit lijfsbehoud.

Hilde Elbers danste in werk van o.a. T.r.a.s.h., Conny Janssen, Itzik Galili en Constanza Macras. De afgelopen jaren maakt en danst ze ook haar eigen werk, waaruit een fascinatie spreekt voor de werking van de menselijke psyche. Of het nu gaat om de vraag hoe mensen hun volle potentieel kunnen benutten of hoe we contact maken met onszelf en de ander, Hilde Elbers maakt het tot een zaak van het lichaam. Met haar openheid en een intens fysieke aanpak fileert ze menselijke gedachten en gedragingen en confronteert ze haar publiek liefdevol met perspectieven en (on)mogelijkheden. Op Festival Cement toonde ze eerder The Animated.

Klik hier voor de trailer

Choreografie: Hilde Elbers, dramaturgie: Anne-Marije van den Bersselaar, repetitor: Sara Wiktorowicz, dans: Judit Ruiz Onandi en Hilde Elbers, stagiair dans/understudy: Tess Brekelmans, muziek: Arthur van der Kuip, licht: Ellen Knops, kostuum: Hilde Elbers, kostuumadvies: Lotte Milder, productie: DansBrabant, fotograaf publiciteitsfoto: Tessel Schmidt, een productie van: DansBrabant.