Motus Sonus - foto Nas Hosen
Motus Sonus - foto Nas Hosen

So You Think You Know Dance

Door Alesya Dobysh, Anthony van Gog en Charlotte Goesaert

DansBrabant houdt van een beetje sleuren en sleutelen aan de grenzen van dans.
Op onregelmatige basis stellen zij daarom avonden samen waarop ze het rekbare, kwetsbare lichaam centraal stellen. Dwaal langs allerlei programma-onderdelen en bepaal waar je wilt blijven hangen en waar je wilt terugkoren om nog eens te ervaren.

Op zaterdag 11 mei 2024 vond de allereerste aflevering van So You Think You Know Dance plaats in samenwerking met en bij de Verkadefabriek in Den Bosch.

Te zien waren:

Charlotte Goesaert – Whatchamacallit
Een op de 19e eeuwse freakshow geïnspireerde performance-expositie-voorstelling, waarin vier spelers hun lichaam inzetten als kunstobject, speelobject, machtsobject en lustobject.

Anthony van Gog – crowdkill
Een voorstelling voor één performer en vier subwoofers. De intense bas bouwt samen met een soundscape van instrumentale melodieën, omgevingsgeluiden en live-lichaamsgeluiden een ruimte waarin niets meer zeker is. Wat gebeurt er als het lichaam van de performer, maar ook dat van de toeschouwer, geen herkenningspunten meer heeft en zich nergens meer aan vast kan houden? Op gezette tijden kun je zelf de arena met subwoofers betreden en de impact van het geluid aan den lijve ondervinden.

Alesya Dobysh en Max Frimout – Motus Sonus
Een spel tussen beweging, geluid en ruimte. De geluiden van de danser op een klein houten podium, voorzien van contactmicrofoons, vormen de input voor een compositie die ter plekke gemaakt wordt. Andersom beïnvloedt de compositie ook de choreografie. Tussendoor mag je ook zelf de vloer uitproberen!

Wessel Verrijt – How to Become a Mountain
Met zijn werk verkent beeldend kunstenaar Wessel Verrijt op verschillende manieren hoe object, materie, lichaam en beweging in elkaar over kunnen lopen. Wessel werkt met materiaal dat hij onderweg verzamelt, vindt en hergebruikt. Tijdens So You Think… toont hij zijn laatste film en objecten.

Dansfilmprogramma – door Andreas Hannes
Andreas Hannes is choreograaf en programmeur bij Cinedans, internationaal platform voor dansfilm. Andreas’ werk wordt gekenmerkt door een voorliefde voor alledaagse bewegingspatronen. Voor deze avond stelt Andreas een speciaal filmprogramma samen met dansfilms met de dagelijkse handeling in de hoofdrol. De volgende films waren te zien: SCHLUSS, UNTIL, KEEPING BALANCE, SLOW, THE GIRL CHEWING GUM

En mocht je toch de weg kwijtraken bij al dit oprekken van grenzen, dan zijn er in het café twee dansconsulenten beschikbaar om de ervaringen samen onder de loep te nemen. Was dit dans, of was het iets heel anders?

Credits Whatchamacallit

Choreografie: Charlotte Goesaert | Dans: Andreia Rodrigues, François Vincent, Véronique Mees, Jef Stevens | Dramaturgie: Sara Vanderieck & Sarah Joos | Geluid- en videocompositie: Jochem Baelus

Credits crowdkill

Concept: Anthony van Gog | Performer: Evangelos Biskas | Geluidskunstenaar: Boris de Klerk | Lichtontwerp: Erik van de Wijdeven

Credits Motus Sonus

Concept: Alesya Dobysh & Max Feimout. Performance: Simon Bus & Max Frimout

Credits How to Become a Mountain

Concept en beelden: Wessel Verrijt | Performers: Luz Mercedes, Nina Lila Vero Veloo, Sofía Murillo Lommers

Filmmakers

SCHLUSS – Regisseur Annick Vroom (Nederland, 2001). UNTIL – Regisseur & choreograaf Tanin Torabi (Iran, 2023). KEEPING BALANCE – Regisseur Bernhard Wenger (Oostenrijk, 2015). SLOW – Regisseur & choreograaf Karel Van Laere (Taiwan/Nederland, 2013). THE GIRL CHEWING GUM – Regisseur John Smith (Engeland, 1976).