Sabine Molenaar
Sabine Molenaar (1985, Nederland) studeerde Moderne Theater Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. In 2007 behaalde ze haar diploma. In 2006 werkte ze met Ann van den Broek voor de voorstelling E19 the way to San José. Van 2006 tot 2008 werkte ze met het Nederlandse dansgezelschap Instant Collective, waarvan ze medeoprichter was. In 2008 kwam ze naar Brussel waar ze twee jaar samenwerkte met het dansgezelschap Peeping Tom en internationaal toerde met hun voorstelling 32 rue Vandenbranden.
In 2013 ging That’s it, Sabines eerste solo en de eerste productie van haar gezelschap Sandman in première op Festival Cement. Op basis van hetzelfde materiaal maakte ze ook de korte film That’s it. That’s it won de eerste prijs op het ACT Festival in Bilbao en de TAZ/ELLE-prijs voor Strafste Vrouwelijk Talent op TAZ 2013 in Oostende. In maart 2015 is onder de titel Touch Me haar tweede solovoorstelling in première gegaan, ook tijdens Festival Cement. In beide voorstellingen spreekt Sabine een extreem fysieke en ook zeer beeldende taal. Sabine vertrekt van een bepaalde ‘state of mind’ die ze tracht te vertalen naar de vloer. Essentieel in haar werk is het element van ‘transformatie’: transformaties van beelden, maar ook transformaties van de state of mind, van fysieke sensaties en energie… Nam ze ons in haar eerste solo mee op een tocht vol personages van de wieg tot het graf, voor haar tweede solo is het gegeven van ‘intimiteit’ vertrekpunt en de vele vormen die het kan aannemen.
Sabine: “In mijn werk vertrek ik inderdaad steeds vanuit een state of mind die ik fysiek tracht te vertalen en in het extreme doortrek. ‘That’s it’ werd omschreven als een “choreografie tussen realiteit, droom en nachtmerrie”. Je krijgt het gevoel dat ik op de dunne lijn vertoef tussen onze en een andere realiteit, of tussen realiteit en droom. Het is alsof ik niet echt aanwezig ben, o.a. door een soort ‘glazige’ blik die ik de hele voorstelling aanhoud. Ook met ‘Touch Me’ roep ik een bepaalde state of mind op. Opnieuw een ‘abstracte’ voorstelling waarbij ik verschillende lagen van de realiteit laat zien en niets is wat het lijkt. Ik betracht een soort abstracte theatraliteit die allerlei associaties oproept. Ik beoog de representatie van een state of mind, eerder dan op scène te staan als de persoon Sabine Molenaar of als een bepaald personage. Er is geen lineair verhaal te ontdekken, er is geen ruimte voor logica. Alles vertrekt vanuit een intuïtieve manier van associëren, waarbij ook tijd en ruimte worden vervormd.”
De keus om met Sabine Molenaar te werken wordt ingegeven door inhoudelijke overwegingen en het realisme waarmee ze haar werkpraktijk vormgeeft. Haar associatieve verbeeldingswereld slaat meteen aan bij de kijker die zich moeiteloos overlevert aan haar bizarre reeksen bewegingen en transformaties. Het is haar fysieke en emotionele concentratie die je mee neemt in een maalstroom van beklijvende beeldende scènes. Met haar performances rekt Sabine de grenzen van de dans op en schuurt zonder welke opzet dan ook tegen het circus aan.
Sabine Molenaar werkt vanuit haar eigen Stichting Sandman en werd van 2014-2017 ondersteund door PLAN Talentontwikkeling Brabant. In PLAN werken DansBrabant, Het Zuidelijk Toneel, Festival Cement, Theaterfestival Boulevard, Circo Circolo, De NWE Vorst, Podium Bloos, Parktheater Eindhoven en United Cowboys samen. Van 2014-2022 werkt Sabine in een meerjarig samenwerkingsverband met DansBrabant en het Belgische Kosmonaut Production.