Jan Martens - foto Renate Beense
Jan Martens - foto Renate Beense

Jan Martens

Jan Martens (Beveren, 1984) studeerde aan de Fontys Academie in Tilburg en haalde in 2006 zijn diploma bij Artesis Academie voor Dans in Antwerpen. Hij danste in het werk van o.a. Koen De Preter, United-C, Mor Shani en Ann Van den Broek. In 2009 begon hij met choreograferen.

Zijn debuut als maker, I can ride a horse whilst juggling so mary me (2010), dat hij bij United-C in Eindhoven maakte, viel op door de theatrale eenvoud waarmee hij een generatie jonge, door sociale media gedomineerde vrouwen portretteerde. Daarna creëerde hij a small guide on how to treat your lifetime companion (2011), sweat baby sweat (2011), BIS (2012), La Bête (2013) en Viktor (2014). In korte tijd verovert hij de harten van vakbroeders, pers en publiek. In 2013 ontving Jan Martens de Dansprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant.

Sinds 2011 ondersteunt DansBrabant Jan Martens om een duurzame ontwikkeling mogelijk te maken. Een zorgvuldig en adequaat uitgestippeld traject, gedragen door verschillende partners, biedt Martens perspectief op langere termijn en brengt ook het werken voor de grote zaal binnen bereik.

In de jaren die volgen, maakte Jan Martens onder andere THE DOG DAYS ARE OVER (2014), ODE TO THE ATTEMPT (2014), THE COMMON PEOPLE (2016), RULE OF THREE (2017), lostmovements (2019), any attempt will end in crushed bodies and shattered bones (2019-2020), ELISABETH GETS HER WAY (2021).

In zijn werk streeft Jan naar een perfecte balans en symbiose tussen storytelling en conceptualisme. Hij is er niet op uit om een nieuwe danstaal te creëren, maar hij recyclet en modelleert bestaande idiomen en plaatst deze in een nieuwe context waardoor er een nieuwe en gelaagde betekenis ontstaat. Eerder dan het excelleren in choreografische complexiteit en lichamelijke virtuositeit zet hij de schoonheid van de imperfecte mens voorop. Zijn thema’s zijn herkenbaar en actueel en altijd zoekt hij de verbinding met popcultuur.

Jan Martens combineert sinds 2022 zijn rol van co-artistiek leider bij GRIP met die van associate artist bij Opera Ballet Vlaanderen.

Meer info

grip.house