Guilherme Miotto - foto Renate Beense
Guilherme Miotto - foto Renate Beense

Guilherme Miotto

Vanaf het moment dat Miotto zijn intrede deed in de Nederlandse dans introduceerde hij een eigen signatuur. Eerst als danser in het werk van onder andere Krisztina de Châtel, Bruno Listopad, Emio Greco en T.r.a.s.h. Daarna als maker van eigenzinnige radicale voorstellingen.

Als docent aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en de Toneelacademie Maastricht ontwikkelde hij zijn eigen Instinctive Performance methode die de persoonlijke karakteristieken en impulsen van de performer cultiveert. Miotto werkt vanuit de veronderstelling dat onze ervaring van de wereld zich niet alleen in onze hersenen nestelt, maar vooral ook in ons lichaam. Deze fysieke opslag van ervaringen bepaalt vanuit ons diepste onderbewustzijn onze manier van bewegen. In zijn werk vraagt hij zijn performers hun lichaam te openen en de aanwezige, persoonlijk lagen van instinctieve, fysieke kennis te activeren.

In 2013 ging Unpunished in première. Met het verrassende Gefallen voor twee b-boys maakte hij grote indruk tijdens Voorjaarsontwaken (2014) evenals met de solo Rise Up voor b-boy Menno van Gorp (2015). Bij deze laatste twee producties haakte DansBrabant aan als co-producent en samenwerkingspartner. Van 2014 tot 2018 werkte Guilherme Miotto samen met DansBrabant, Korzo, Podium Bloos en anderen aan het realiseren van een steviger positie in het (dans)landschap.

Eind 2017 richtte Guilherme samen met sociaal werker Amine Mbarki de stichting Corpo Máquina op. Met Corpo Máquina geeft het tweetal nieuwe inhoud aan wat ‘dans maken’ is, met een gestage verdieping en betrokkenheid bij wat dans voor mensen kan betekenen. Aan hun bijzondere artistieke projecten koppelen ze sociaal-maatschappelijke trajecten waarmee ze verschil maken in mensenlevens.

Meer info

corpomaquina.nl