Rohiet Tjon Poen Gie
Yeye
In Yeye onderzoekt de in Suriname opgegroeide danser Rohiet Tjon Poen Gie hoe zijn eigen Katholieke overtuiging zich verhoudt tot de traditionele afro-surinaamse Winti religie. Moet het ‘bekende’ eerst losgelaten worden om plaats te maken voor ‘nieuwe’ spiritualiteit of kunnen beide naast elkaar staan? Op welke manieren zijn gevolgen van de slavernij hierbij voelbaar? Rohiet laat met Yeye Hip Hop en hedendaagse dans samenkomen. Samen met Ibrah Silas Jackson gaat hij op zoek naar de relatie tussen ontkenning en erkenning, tussen push en pull.
Yeye is onderdee van een Double Bill. Ook de voorstelling INGI van Gregory Shaggy Albertzoon is deze avond te zien.
Rohiet begon als autodidact en heeft een achtergrond in hiphop (popping en breaking). Hij werkt niet alleen als uitvoerend danser, maar ook als choreograaf en docent.
Wat steeds terugkeert in zijn werk en onderzoek als maker, is dat hij hiphop en contemporary gebruikt als bewegingstaal. Hij vindt het ook interessant om uit andere bronnen te putten, zoals de culturen en de geschiedenis van de mensen met wie hij werkt, een tekst, de omgeving, enzovoort. Hij heeft vooral affiniteit met de stijlen vloerwerk, acrobatiek en partnering. Een steeds terugkerend onderwerp in zijn werk is kolonialisme. Hij komt zelf uit een land dat gekoloniseerd was en ervaart de effecten daarvan nog steeds. Hij is voortdurend op zoek naar manieren om het onderbelichte perspectief aan het publiek te tonen in zijn stukken.
Verschillende choreografen en regisseurs met wie hij heeft gewerkt zijn onder anderen Erik Kaiel, Kalpana Raghuraman, Shailesh Bahoran, Farida Nabibaks, Paul Röttger en Olivier Diepenhorst.
Donderdag 4 juli, 20:00 - 21:20
Bijlmer Parktheater, Amsterdam, Nederland