Performing Gender

De Tilburgse Workshopweek

© Sara Teresa


De jonge Italiaanse choreografe Roberta Racis danste bij Balletto di Roma en is één van de deelnemende choreografen in het Europese project Performing Gender: Dance Makes Differences. In een achtdaagse workshop werkt ze van 26 oktober t/m 1 november samen met elf dansers en dramaturg Nina Aalders aan Kintzugi Love Rituals, een bezwerend ritueel dat zich concentreert op een hernieuwd bewustzijn van lichamelijkheid, zelfbeschikking en genderoverstijgende sensualiteit. Heilig, humoristisch, hedonistisch en schaamteloos. Aansluitend gesprek met de choreografe.

Op 1 november is de studiopresentatie in De Nieuwe Vorst. Voorafgaand een andere spannende voorstelling rondom gender en de emancipatie van het lichaam. Ook in de spannende solo Kyabajo van de Japanse choreogafe Jija Sohn – tevens deelnemer in Performing Gender – bevrijden we ons van de ketens die rond seksualiteit hangen.

Over Performing Gender
Performing Gender: Dance Makes Differences is een Europees project waarin gedrags- en identiteitsaspecten van gender en seksuele voorkeur gekoppeld worden aan de activistische kracht van dans. Het project vergroot het genderbewustzijn van dansmakers, dansers, dramaturgen en publiek in verschillende landen en contexten.

In vijf trainingsweken rekken vijf dramaturgen en dansmakers Sophie Unwin (UK), Natasa Zivkovic (SI), Roberta Racis (IT), Koldo Arostegui Gonzalez (SP) en Jija Sohn (NL) kennis, kunde en handvatten op. In vijf workshopweken delen ze dit met dansers en publiek. DansBrabant en Theaterfestival Boulevard zijn de Nederlandse partners in dit project. Zie ook performinggender.eu.

Over de workshop & studiopresentatie
In het werk van de Italiaanse choreografe Roberta Racis staat de ervaring van plezier centraal in de emancipatie van het lichaam. Tijdens haar achtdaagse workshop breekt zij in oefeningen voor haar 11 deelnemende dansers met sprongen, lijnen en spiralen de bestaande conventies over dans en schoonheid open. Tijdens de workshopreeks werken zij aan het vinden van plezier in relaties. In relatie tot de materialen, de technieken die Roberta voorlegt. En in relatie tot elkaar. Om zo tot een collectief ritueel te komen waarin de dansers samen als één wervelende, sensuele en veerkrachtige groep de ruimte in bewegen. Als één organisme van lichamen waarvan het geslacht niet langer wordt waargenomen, een gedaanteverandering die vrijheid, vreugde, verlangen en verandering op kan roepen.

Over de voorstelling Kyabajo
Ze flirt met flair, steekt je sigaret aan, vult tijdig je glas. “Welkom in de Kyabakura bar”, zegt ze. Met jou voert ze een intelligent gesprekje. Alle stress van deze werkdag glijdt van je af. Ze streelt je arm, je ego, je mannelijkheid. Je bent klaar om verliefd te worden. Maar wat deze kyabajõ achter haar façade verbergt, weet je niet. Nog niet. Deze beeldende performance wekt de schijn van louche luchtigheid. Tegelijkertijd verleidt de Japans-Koreaanse choreografe en performer Jija Sohn haar publiek in een spel van onderdrukking, macht en bevrijding.

‘De Kyabajo trekt haar veel te grote T-shirt uit. Ze is naakt. Van top tot teen naakt. Ze is niet breekbaar. Nog steeds niet.’ Lees een Dans&Durf-essay over deze voorstelling op het DansBrabantBlog: http://dansbrabant.nl/blog/macht/

Choreografie & Performance Jija Sohn Dramaturgie & Artistiek advies Charlot van der Meer Coaching Dansmakers Amsterdam Lichtontwerp Saskia de Vries Geluidsontwerp Kain Abel, Steve Martin Snider Kostuum & scenografie Rosemarie Allaert Publiciteit Ruth Verraes / Dansmakers Amsterdam Productie Joppe Kos/ Dansmakers Amsterdam Producent Dansmakers Amsterdam Co-Producent Podium Bloos, Theaterfestival Boulevard, DansBrabant via PLAN Ondersteund door Amsterdams Fonds voor de Kunst, Young Artfund Amsterdam, Flora Theatre Festival Met dank aan Sigrid Stigsdatter Mathiassen, Bruno Listopad, Katerina Bataksaki, Ria Higler